I. Alapképzés
A Sör- és Szeszipari Tanszék oktatási feladata
igen sokrétû, melyet az oktatott tárgyak nagy száma
is jelez. A Tanszék a Karon folyó összes graduális
képzési szinten az adott diszciplína oktatását
viszi. Az oktatási struktúránk követi a sajátos
hazai élelmiszeripari ágazati megoszlást, azaz a sör-
és szeszipari szakirány magábanfoglalja gyakorlatilag
az élelmiszeripari fermentációs technológiák
nagyrészét: anaerob technológiák szeszipar
söripar aerob technológiák sütõélesztõ,
takarmányélesztõ elõállítás
ecet- és szervessav elõállítás valamint
a keményítõipar keményítõ elõállítás
keményítõ hidrolízisipar izocukor gyártás.
Ezen technológiák oktatása széleskörû
elméleti felkészülést és a gyakorlati
oktatás speciális infrastruktúrát igényel.
Az oktatott tantárgyak nagy száma - több mint 20 - abból
is adódik, hogy valamennyi szinten fõ- és mellékszakon
is oktatjuk az erjedésipari illetve sör- és szeszipari
technológiákat, de az eltérõ céloknak
megfelelõen különbözõ tematikákkal
és eltérõ óraszámban. Hármas
tagozódású gyakorlati képzést valósítottunk
meg, amelynek elsõ szakasza az általános ismereteket
biztosító célzott gyárlátogatásokból
és nyersanyag ismeretek elsajátításából
áll. Ezt követi az egyes technológiák lényeges
folyamatait laboratóriumi méretben modellezõ gyakorlatok
sorozata. A laboratóriumi szintû manuális készséget
fejlesztõ gyakorlatok után a léptéknövelés,
a technológiai folyamatirányítás és
a speciális termékvizsgálati minõsítési
módszerek problémáival foglalkozó szakasszal
zárul a képzés. Ez az oktatási tematika fokozza
a hallgatók érdeklõdését a technológiai
jellegû tárgyak iránt és elõsegíti
a mérnöki szemlélet kifejlesztését. A
technológiai tantárgyak oktatását segítik
a rövidebb, 2 hetes üzemlátogatások. A rendszerváltást
követõ privatizáció eredményeként
a részben vagy egészen külföldi tulajdonba kerülõ
cégek kezdetben elzárkóztak a hallgatói látogatások
elõl. Ezen idõszak alatt kidolgoztunk olyan technológiai
feladatokat, amelyek részben helyettesítették a gyárlátogatásokat.
Ma már minden tanszéki oktatáshoz kapcsolódó
iparágban sikerült újból helyreállítani
a szakmai kapcsolatokat. Így az alábbi üzemek szívesen
fogadják hallgatóinkat üzemlátogatásokon,
üzemi, illetve üzemvezetõi gyakorlatokon.
Több hallgatónk teljesítette az üzemvezetõi
gyakorlatát külföldi egyetemen illetve kutatóintézetben.
A Bournemouth University 1992-ben és 1994-ben 3-3 hónapra
fogadta két hallgatónkat és segítette õket
a jellegzetes angol mini serfõzdék meglátogatásában.
A Müncheni Mûszaki Egyetem Freisingi Fakultásán
Weihenstephanban is két hallgatónk járt. Õk
söranalitikai tanulmányokat folytattak, és aktívan
közremûködtek az intézet kutatómunkájában.
A kertész és a nem szakirányú élelmiszeripari
mérnök hallgatók komplex ismeretanyagának kialakítása
érdekében fakultációs tárgyak keretében
oktatjuk a szesz- és likõripari technológiákat
valamint az ecetgyártást. Dr. Hoschke Ágoston egyetemi
tanár, vezetõ szerepet vállalt vállalt az oktatás
korszerûsítési feladatokból a Biotechnológus
szakirány szervezésével és az új tantervi
tematikák kidolgozásával. A 6. félévben
kötelezõ Általános élelmiszertechnológia
II. tárgynak tantárgyfelelõse és a Biotechnológus
szakirány gazdája.
II. Szakképzés
Részt veszünk az angol szakfordítók nyelvi
szakképzésében, az European Food and Beverage Quality
Management TEMPUS SJEP program keretében a ?Korszerû élelmiszeripari
eljárások (Modern Food Processing)" címû tantárgy
oktatásában.
III. Tudományos továbbképzés (PhD. képzés) A PhD képzésben több alap és választható
tárgy oktatását végzi Prof. Dr. Hoschke Ágoston,
tanszékvezetõ. A Tanszék oktatói jelentõs
szerepet vállalnak a PhD. hallgatók kísérleti
kutatómunkájában, illetve szakmai felkészítésében.
IV. Egyéb oktatási tevékenység
Egyéni képzési terv keretében idegen nyelven
történõ oktatási feladatokat - szakmai konzultáció,
diplomamunka szakdolgozati témavezetés - is ellátunk.